6.10.06

Srčani bolesnici


Teži srčani bolesnici često pozivaju lekare HMP, i može se reći da su po pravilu najkorektniji pacijenti, sa najviše razumevanja za naš rad, uvek spremni da saslušaju savet, pa čak i otkažu dolazak ekipe, čim im se stanje popravi. „ Sad mi je bolje, ako mi bude lošije, zvaću vas pa će te onda doći. Hvala vam, ali za sada ne morate dolaziti. „ .Lekari HMP , i kao dispečeri , a i na terenu, posebnu pažnju poklanjaju baš bolestima srca i krvnih sudova. Jedan od naših lekara, specijalista urgentne medicine, po znanju i umećima iz oblasti kardiologije, može se meriti i sa najboljim kardiolozima u zemlji ( ko poznaje lekare HMP Novog Sada , tačno zna , o kom lekaru je reč ). Ostali će u skladu sa svojim znanjem, učiniti sve da se pacijent oseća sigurno, a ako je samo stanje nedovoljno definisano , kamenički Institut nam je blizu pa ćemo, za svaki slučaj pacijenta odvesti do specijaliste kardiologa, ili u „Dom Zdravlja „ do dispanzera za kardiologiju.
Ali kao što obično biva , postoji neki izuzetak. Pre neko veče, koleginica me je zamolila da radim na terenu, a ona će raditi kao dispečer-konsultant, prehladila se i leđa su joj se ukočila,na bolovanje nije otišla, za to veče drugu zamenu ne može naći, te i pored toga što ni to nije adekvatno, lakše joj je fizički sedeti i primati pozive. ( najmanje mislimo na svoje zdravlje, a dešava se da je lekar ili tehničar bolesniji od pacijenta kod kog odemo na teren ). Odmah po dolasku na posao, dispečer iz predhodne smene, hitno nas šalje na adresu gde je prijavljeno jako gušenje starijeg čoveka koji je operisao srce. Odmah sedamo u kola i krećemo. Dolazimo do kuće i zatičemo unuka, koji ne zna da je deda bolestan, proverava kod bake i pušta nas u kuću, sa rečima da se deda napio i ukočila su ga leđa. Ulazimo u sobu, i uzimam anamnezu od dede. Time saznajemo da je unuk u pravu. U alkoholisanom stanju, vidno neprijatan i svađalački raspoložen, pacijent nam se obraća „ Kosio sam travu posle podne i ukočilo me je „ Na pitanja o gušenju i srčanim tegobama, pokazuje stari operativni rez na grudima . Na pitanje zbog čega je zvao HMP, osorno odgovara „ Pa da mi date injekciju. Ja već dugo imam problema sa leđima. Ovo je kuća, treba mnogo da se radi. Meni pomaže samo injekcija, vitamini B6, B1, B12 , to sam ranije dobijao." Prišla sam mu, palpirala stomak, izmerila pritisak, i u toku pregleda osetila miris alkohola. Pitala sam ga da li je popio neku tabletu protiv bolova i savetovala ga da popije neki od antireumatika i sedativ kad se otrezni. Iz kuće smo ispraćeni rečima „ Nisam vas zvao da mi popujete, već da mi date injekciju. Marš, đubre jedno" i još po koja reč „zahvalnosti“.

Every human being is the author of his own health or disease. - Buddha

Posle ovako “prijatnog” ispraćaja, dispečer nas šalje kod bake, sa naznakom da se ne radi o hitnom stanju. Dolazimo na datu adresu, te zatičemo siromašnu, bolesnu ženu u hodniku zgrade, spremila se da je vozimo u bolnicu. Uzimamo anamnezu, te saznajemo da tegobe traju već dva meseca, da je na neke preglede išla, i da su joj rekli da treba da obavi još pregleda,ali je njena penzija toliko mala da na žalost nema para da plati, čak ni participaciju. Pošto ništa do tada rečeno nije ukazivalo na urgentno stanje, odvodimo je nazad u sobu. Pregledam je. Glavne tegobe su joj problemi sa trbuhom, želudac, proliv i povraćanje, kao i temperatura, a celo telo joj treperi, uz to u nalazimo vidimo da se leči i kod neuropsihijatra. Pokušavam da joj izmerim pritisak i tada čujem izraženo ubrzan rad srca sa čestim preskakanjima. Tražim nalaz od kardiologa, ali ga ona nema ( predložen joj je i taj pregled, no nije imala para da ga plati ). Uradili smo joj EKG, dali joj terapiju, napravili kontrolni EKG. Bilo joj je bolje, telo joj više nije treperilo. Posavetovali smo je da se sutra obrati svom lekaru, sa EKG snimcima i da joj se prepiše terapija i za srce. Bilo mi je žao žene, ne može adekvatno da se leči, zbog siromaštva , a zbog psihijatriske dijagnoze do tada joj se nije ni verovalo kad se žalila na slične tegobe. Ni ovaj slučaj nije bio urgentan, ali je bio hitan i mnogo ozbiljniji od prethodnog.

No comments: