27.8.07

Amerika = Srbija ?


Gledala sam film SICKO autora Michael Moore-a. Njegova web stranica je www.michaelmoore.com .
Ovaj film govori o surovosti, nehumanosti i lošem sistemu zdravstvenog i medicinskog zbrinjavanja u Americi.
Amerika je jedina zemlja zapadnog, kapitalističkog, sistema koja nema univerzalni zdravstveni plan i nacionalnu zdravstvenu negu. Kod njih se bolesni ili povređeni ljudi, koji nemaju zdravstveno osiguranje ne zbrinjavaju, NE LEČE SE. Medicinska pomoć im se ne pruža, osim ako prvo ne plate i to veoma skupo. Oni koji imaju zdravstveno osiguranje i redovno ga uplaćuju, često budu odbijeni za neku vrstu lečenja, koja im je neophodna. Ako i dobiju lečenje, to ih i pored osiguranja, dosta košta, jer se novac u njihovom fondu, brzo potroši, pa ukoliko prežive, zbog naplate lečenja, bankrotiraju, prodaju svoju imovinu. Starim i bolesnim ljudima veoma često, njihovo zdravstveno osiguranje, ne pokriva sve troškove lekova. Nesreće i nepravde prema bolesnim ljudima su brojne. Bolesni Amerikanci odlaze u Kanadu, Francusku i druge zemlje, da bi se lečili.Čitav sistem je napravljen tako, da se ostvari što veći profit za kompanije zdravstvenog osiguranja, kao i za farmaceutske kuće.
Ljudi se drže u stanju straha, neizvesnosti. Većina zaposlenih Amerikanaca ( a i Srba ) ima velik broj kredita, zaduženi su, pokorni i plaše se da pokažu svoje nezadovoljstvo. Da bi platili sve račune, rade i po više poslova odjednom a kad se penzionišu, nalaze dodatne poslove i izvore finansiranja.
Da li vam je ovo poznato?
U filmu navode, da je Amerika na 37 om mestu liste zdravstvene nege, ispod nje je Slovenija a zatim Kuba. Najbolji sistem zdravstvene zaštite je u Francuskoj.
Gde smo mi ?
S obzirom, da ne odbijamo lečenje mladoj ženi koja boluje od raka, samo zato što je mlada, a da oboleli od infarkta, malignih bolesti, povreda ..., uglavnom dobiju potrebnu zdravstvenu negu. Imamo socijalnu zaštitu i patronažnu službu i druge dobre sisteme organizacije, kao i u humanim-civilizovanim zemljama, nismo na nivou Amerike. Međutim, dešava se da se ne pruži dovoljno dobro i kvalitetno lečenje starim, nemoćnim, a siromašnim ljudima. Baš zbog toga se na nas, zaposlene u Hitnim službama, ljute, što postavljamo pitanje starosti bolesnika. Za razliku od Bolnice, Zavod za HMP Novog Sada, izlazi na teren i kod veoma starih. Kriterijum za primanje poziva, nisu godine, već urgentnost medicinskog stanja. Čak naprotiv, češće se izlazi na teren kod starih, jer i povišena temperatura kod njih je potencijalno letalna, a kod mladih je samo simptom, nekog po pravilu, lakšeg oboljenja.
Mi smo siromašna zemlja. Zdravstveni fond je godinama neekonomičnog trošenja, a nedovoljnog ulaganja, istrošen.
Savremeni tretman i dijagnostičke medode su skupe i često nedostupne. Velik broj pacijenata, a malo aparata. Bolesni ljudi, zakazuju neophodne preglede.Suviše dugo čekaju i u toku dijagnostike i za samo lečenje. Dešavalo se da neki od lekova nedostaju. Mene lično je pre više godina, rastužila priča , nesretne žene koja je obolela i umrla od raka, a da bi kupila potrebne citostatike, morala je prodati stan, pa je ostatak života provela kao podstanar. Nažalost, ni ti skupi lekovi je nisu izlečili.
Nezadovoljstvo bolesnih i njihove rodbine, pokazuje da nismo mnogo bolji od Amerikanaca. Bilo bi lepo da se ugledamo na Francuze i da se dalje razvijamo u tom pravcu.Ministarstvo zdravlja najnovijim merama i štampanjem flajera IMATE PRAVO ! pokušava da popravi zatečeno stanje, ali je jedan deo rečenice u flajeru dosta obezhrabrujući : “ u granicama materijalnih mogućnosti sistema zdravstvene zaštite “, jer znamo kakve su nam materijalne mogućnosti.

5 comments:

Anonymous said...

pa sto nema mog komentara?

jennyb said...

ja sam vec pokusala da vam pisem al nevidim svoj coment nigde ovde ,molim vas samo mi javite da ste primili poruku ,tolko toga ima da vam kazem ,rasplakali ste me i odusevili sa vasim humanim stavom pogledom ,filantropijom . Iz Amerike se javljam inace ,podsecate me na zenskog cika Jovu Zmaja. U danasnje vreme procitati i cuti lekara da razmislja kao vi je dragoceno i neverovatno,cast mi je bila citati vas i naici na ovaj blog.

Anonymous said...

jedva sam se upisala na ovo ,pitam se de mi je blog .Javljam se iz usa iz las vegasa,odusevili ste i rasplakali ko dete, vas humani stav pogled ,filantropija ,boze kakvo osvezenje,podsecate me na cika Jovu Zmaja u zenskom obliku ,samo da vam kazem Cast mi je citati vas i upoznati ,mnogo bi zelela da mi odgovorite imam puno da vam pricam o ovom ovde i vasim primedbama.Iz prve ruke,nevada je br 1 drzva po neosiguranoj deci u celoj usa.Mnogo vas pozdravljam i zahvaljujem otopleli ste mi srce .

Pozovi 94 said...

Izvinjavam se što komentar nije ranije publikovan. Bila sam na odmoru i nisam želela da koristim kompjuter i internet (a laptop nemam). Malo odmora od posla i neta zna da prija.

Anonymous said...

O bas divno,da ste javili konacno .ja eto tako citala sam ovo malo me uplasio prvo naslov ,nedo nam Bog,il bilo kome ovaj sistem korupcija ,prevara i obmana za ovce. To sto ste videli na filmu je blaga verzija jos je gore, ja sam inace u Nevadi ,ovde je po statistici najveci broj dece bez osiguranja znaci mogucnosti da se lece,jezivo. Naravno guverner je republikanac koji nije pobedio u samom Vegasu vec okolini. Amerika je sad Srbija u vreme Milosevica neznam dal ste culi za straj pisaca u Holivudu sve je stalo ,milioni ljudi bez posla ,ja sam mislila da su oni jako dobro placeni uvek sad tek saznajemo istinu ,ni blizu od dobrog ,naravno glavni Motivi stajka ko i svih drugih ovde a ima ih masu ,Zdravstvo ,penzije i druga ljudska prava.Osiguravajuce kompanije su slali agente neko je tajno poslao memorandum gospodinu Moore reziseru filma ,o tome.Imali su zadatak da idu po bioskopima i posmatraju reakcije ljudi na film i prenesu to kompanijama.A stoka uspavana nista nezna dok ih nelupih po zdepu.A gde su ljudi hiljade njih potopljeni hurikanom koji se bore i dan danas sa osiguranjima koje su placali godinama,a osiguranje ih zeza i kaze im nisu vam to odstete od vode nego vetra a ovima od vetra kazu od vode i tako ljudi placaju prasinu bankama i sude se ,ma jezivo,ovo nije vise ona Amerika ovo je nesto mracno i mnogo tuzno.