Ponekad zaposleni radnici srednjeg obrazovanja uz rad završavaju fakultete. Jedan od njih je i naš medicinski tehničar, koji ima nadimak „Dok“. Dok je 06.12.2007 godine diplomirao na Filozofskom fakultetu, odsek psihologija, a diplomski rad je obuhvatio istraživanje na temu: Faktori rizika za pojavu reakcije na stres kod zaposlenih u Hitnoj medicinskoj pomoći
Uz njegovu d
ozvolu, ukratko Vam prenosim rezultate njegovog rada, meni se čine veoma interesantni.
Istraživanje je sprovedeno kod 117 (od ukupno oko 200) zaposlenih radnika Zavoda za HMP u Novom Sadu. Motiv za ovakvo istraživanje izvire iz zapažanja da su uslovi rada u HMP teški i stresogeni. Imaju li zaposleni u HMP specifične – uspešne ili manje uspešne strategije suočavanja sa stresom? Kakve posledice stresogeni uslovi rada ostavljaju na zaposlene u HMP – njihovu ličnost? Šta sami zaposleni, a i menadžment, HMP mogu preduzeti da bi se osećali i radili bolje? Posmatrajući rezultate može se konstatovati da su zaposleni u HMP 5 do 10 godina skloni distresnim i anksioznim reakcijama i simptomima, dok se ta povezanost nije ispoljila u ostale dve kategorije zaposlenih.
Moguće objašnjenje ovog fenomena moglo bi se ogledati u sledećeim zapažanjima.
Prva kategorija, koja obuhvata zaposlene u HMP do 4 godine – period u kom stres još ne bi trebao da ostvaruje značajniji uticaj.
Druga kategorija obuhvata zaposlene koji su u HMP 5 do 10 godina – period je u kom su zaposleni u potpunosti adaptirani i upoznati sa svim aspektima i uslovima rada i profesionalnog okruženja, a u kom bi se ujedno i najviše mogle očekivati posledice izloženosti stresu. Ovu kategoriju čine većinom mladi ljudi koji se nalaze u najproduktivnijem životnom dobu – željni dostignuća, samopotvrđivanja, isticanja, ispunjenja različitih ličnih i profesionalnih aspiracija – a koje dati situacioni kontekst ne podržava u potpunosti. Društvo i svi njegovi segmenti u procesu tranzicije reflektuju se na ljude kao njegove glavne subjekte i objekte. Nezadovoljstvo materijalnim, ličnim, profesionalnim, porodičnim i/ili socijalnim okruženjem neminovno se reflektuje na ličnost pojedinca kao nosioca različitih uloga. Osim navedenog, velika je verovatnoća da i određeni elementi specifičnog radnog okruženja – pre svega težak i stresan sadržaj rada, utiču na ličnost ove kategorije zaposlenih u HMP. Pod ovim se na prvom mestu podrazumevaju česte situacije u kojima imaju priliku da gledaju „smrti u oči”, da se svim svojim moćima i znanjem izbore za nečiji život i spreče naprasnu smrt. Visoke aspiracije, pitanja koja akteri sebi neminovno postavljaju nakon uspešnih, a pogotovo manje uspešnih intervencija, uz često susretanje sa neprijatnim, preterano zahtevnim i agresivnim okruženjem pacijenata – predstavlja u datom okviru veoma plodno tlo za pojavu različitih distresnih i anksioznih reakcija i simptoma.
Treća kategorija u kojoj su zaposleni preko 10 godina radnog staža – predstavlja grupu u kojoj bi stres mogao stvarati značajnije smetnje u psihološkom i fiziološkom funkcionisanju pojedinaca, a moguće je i da su vremenom razvijene adekvatne strategije za suočavanje sa
stresom, unapređene neke lične i socijalne veštine, kao i realni životni uslovi, tako da je njegov uticaj umanjen ili poništen.
U svakodnevnom radu HMP zaposleni se često sreću sa mnogim neprijatnim situacijama, ljudima i događajima. Ovakva iskustva ostavljaju „gorak ukus u ustima“, a njihovo svakodnevno ponavljanje verovatno i neke trajne posledice po ličnost učesnika. Samo što ljudima negativni stavovi i osećanja ne donose olakšanje, nisu konstruktivne strategije suočavanja sa neprijatnim iskustvima, te neumitno ostavljaju traga u njima i generišu razne stresne reakcije.
Što se tiče Zadovoljstva poslom zaposlenih u HMP, dobijeni rezultati govore da se ono kreće u okviru srednjih vrednosti, ali gledajući ukupnu proporciju odgovora, čini se da ipak malo više naginje pozitivnom polu.
Istraživanje prikazano u ovom radu, kao i njegov širi referentni okvir, predstavlja pokušaj ukazivanja na važnost dobrog ličnog i profesionalnog funcionisanja zaposlenih u HMP. Sve to na kraju rezultira zadovoljnim korisnicima usluga HMP – zadovoljnim pacijentima u ovom slučaju, a za dalekosežnu posledicu ima – izgradnju, formirnje i održavanje pozitivnog imidža HMP.
24.1.08
Stres kod zaposlenih u HMP
Posted by
Pozovi 94
at
24.1.08
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment