14.11.07

Nikotinizam

Nikotinizam je uvršten u međunarodnu klasifikaciju bolesti, kao jedna od bolesti zavisnosti, paranarkomanija. Nikotin kao glavni alkaloid izaziva zavisnost dejstvom na nervni sistem , u malim dozama deluje kao stimulator a u velikim kao depresor. Kod pušača se javlja tolerancija prema nikotinu, fizička, psihička i emocionalna zavisnost, a to se ogleda u nikotinskom apstinencijalnom sindromu, koji počinje sat vremena nakon poslednje cigarete, a vrhunac dostiže u prvih 24 časa. Ispoljava se žudnjom za nikotinom, koja je praćena razdražljivošću, nemirom, anksioznošću, usporenjem srčanog rada.
Da je sve ovo istina, uverila sam se i sama. Pušenje sam ostavila pre desetak dana, tačnije 03.11.2007 god. i imala sam izražene simptome apstinencije. Prvih 24 časa su bila veoma neprijatna, nisam imala koncentracije, bila sam strašno rasejana, ali sam odlučila. Zašto ? Da je razlog samo zdravlje, onda ne bi ni počela, ili bih se ranije rešila ove ružne navike. Ne, već duže vreme razmišljam o tome da se oslobodim kandži nikotina:
-sin me stalno upozorava i ljuti se na mene ( a i ja sam se tako ljutila na moje roditelje )
-kupovinu obavljam nedeljno u mega marketima, kad kupujem cigarete ( na boxove ) račun bude mnogo veći nego kad ih ne kupujem. Na ovom sajtu iz Hrvatske, sam saznala koji sam tip pušača Test za pušače i koliko sam para ispušila za nedelju, mesec, godinu dana, a i koliko sam do sada skratila svoj život.
- zakoni, pravila, guranje pušača u stranu.Pušači su postali građani drugog reda
- kako ja kao lekar da ubedim nekog drugog da ostavi cigarete ( kao kad dođete kod debelog doktora, a on počne priču „Manje jedite, morate smršati„ izađete i jedino što možete je da se nasmejete.
Ovih dana sam stalno čitala razne forume, sajtove, proglase protiv pušenja, pa je na jednom od njih pisalo ovo: “PRESTANITE PUŠITI ZATO ŠTO TO VI ŽELITE, KADA VI ŽELITE. Jedino tako vam je uspeh zagarantovan. A da je pušenje štetno=štetno je.”
Našla sam nekoliko raznih medoda za ostavljanje pušenja,
jedna je uzimanje leka Chantix(varenicline), koliko znam kod nas ga nema.
Druga je uzimanje leka Zyban ( bupropion ) , ima ga kod nas.
Treći je Alen Karov lak način da ostavite pušenje
Nadam se da ću istrajati. Iako nisam religiozna, prihvatam reči Sv.Vladike Nikolaja Velimirovića :” duvan dušu guši, zdravlje ruši, džep buši pa ti ako hoćeš puši !”
Za spot ’jedan pušac, mnogo žrtava’ Ministarstvo Zdravlja Srbije je nagradeno ove godine od strane WHO.
Naravno ima i drugačijeg mišljenja, pa se Ivona Živković pita: DA LI CIGARETE ZAISTA IZAZIVAJU RAK PLUĆA? Dalje nastavlja tekst :”Da je duvan božija biljka kaže i stara indijanska legenda”a za nastanak i sve veći broj onkoloških bolesti ona krivi radioaktivne čestice, emitovane u atmosferu pri svakoj nuklearnoj eksploziji, od 1945god do 1963 godine, kad su nuklearne probe zabranjene.

3 comments:

Anonymous said...

Drži se dobro, to bi mogla da ti bude najvažnija odluka u ovoj godini :)

Bio sam pušač 23 godine. Poslednju cigaretu zapalio sam 01.10.2004. Dakle, počev od 02.10.2004, ja sam nepušač. Preko 3 godine!!! Osećam se odlično.

CBT, tj. kognitivno bihevioristička terapija je jedino što sam koristio. 0 potrošenih dinara na lekove i razne savete tipa "ostavite pušenje na lak način". Lekcije koje sam koristio u terapiji se nalaze na sajtu American Lung Association (www.lungusa.org) i potpuno je besplatno.

Danas je tačno 1.145 dana kako nisam popušio ni jednu jedinu cigaretu. Za to vreme nisam ispušio bar 17.175 cigareta (na bazi mog ranijeg proseka), a to je 858 paklica cigareta. Za ovo vreme ja sam uštedeo bar 570 eura.

Ovo ti sve pišem da bih te podržao u tvom naporu da zauvek ostaviš cigarete. Simptomi koje sada imaš, postepeno će nestati. Sve to sam i ja preživeo - i evo, živ sam i zdrav... slobodan od cigareta i dima. I pijem kafu normalno... čak i sa još većim uživanjem.

Pozdrav!

Pozovi 94 said...

Hvala na podršci. Ona mi, kao i razgovori sa bivšim pušačima, mnogo znači (zato sam i čitala forume). Po tvojim rečima vidim da je moja zavisnost bila još veća (oko 30 godina sam pušila, poslednjih 10 godina i po tri pakle na dan tj oko 900 euro godišnje). Juče me je jedan kolega, bivši pušač utešio, a i upozorio (čak i posle pet godina od prestanka pušenja, može ti pasti na pamet "samo jednu cigaretu" a ta jedna se nastavi na 10,20 pa i
više). To se njemu desilo, ali je brzo otkrio prevaru nikotinskih receptora u CNS i ponovo prestao da uzima nikotin, evo sad već 16 godina.

Anonymous said...

Tvoj kolega ti je dobro rekao, to sam i ja na mnogo mesta pročitao. "Jednom zavisnik - doživotni zavisnik". Ali to ne može da me pokoleba. A ni tebe :)

Najvažnije je da imaš spremnu strategiju za situacije u kojima ti može proraditi "okidač" - za situacije kada ćeš osetiti nesnosnu žudnju da zapališ cigaretu (npr. čaša vode, duboko disanje itd). I o tome ima sve na Netu.

Edukacija je mnogo važna. Spoznaja, šta dobijaš a šta gubiš prestankom pušenja.

Nemoj da te obeshrabre cifre - mojih 23 godina pušenja, naspram tvojih 30 godina pušenja. To gubi svaki smisao kada imaš pravi motiv. Moja prijateljica, pedijatar po struci (ima oko 40 godina), je količinski pušila skoro isto kao i
ti. Pušački staž joj je preko 20 godina. Prestala je sa pušenjem nekoliko dana pre mene. I evo, posle više od 3 godine, ona je i dalje nepušač (tj. bivši pušač).

Kad jednom budeš prestala da osećaš simptome, shvatićeš da samo svesne odluke određuju naše živote, retko da ima slučajnosti na ovome svetu. Uostalom, lekar si, pa to bolje znaš od mene.

U knjizi "Feeling Good - The New Mood Therapy, The Clinically Proven Drug-free Treatment for Depression" autor David D. Burns, M.D., na strani 16, džepnog izdanja te knjige piše:

"In my experience the most crucial predictor of recovery is a persistent willingness to exert some effort to help yourself. Given this attitude, you will succeed."

David D. Burns je "Adjunct Clinical Professor Emeritus of Psychiatry and Behavioral Sciences at the Stanford University School of Medicine".

Znam da ćeš uspeti. Srećno!