25.11.07

Opet je Hitna kriva za sve

Pre neko veče sam otišla na posao, veoma neraspoložena, razočarana i po zna koji put zatečena tolikom količinom neznanja, primitivizma i bezobrazluka ljudi koji žive u našoj Srbiji. Čitala sam tekstove i transkripte razgovora lekara beogradske hitne pomoći i rodbine bolesnice. Novinari B92 su se poneli potpuno neprofesionalno, jer su objavili vest, a nisu se potrudili da čuju i drugu stranu, optuženog lekara i upotpune razgovor drugim važnim detaljima. To su uradili novinari Blica i Politike. Ono što mi je zasmetalo nisu bili tekstovi, već komentari čitaoca. Tačno je da je lekar ( posle psovki koje su mu bile upućene) bio nekulturan. Trebao je spustiti slušalicu i ne nastavljati dalji razgovor. Zašto su lekari hitne ponekad neljubazni i grubi? Baš zato što se stalno sreću sa ogromnom količinom gluposti, neznanja… a osim toga izloženi su vređanju, psovkama, pretnjama i ostalim "civilizovanim" načinima komunikacije.Tačno je da se kultura ophođenja uči u kući( to je jedan od komentara ) a drušvo bi trebalo da organizuje i kulturu razgovora sa dežurnim službama. Baš me interesuje da li su se tako derali na dežurne u bolnici, da li njima prete itd. Ne tamo ćute manji od makovog zrna, plaćaju mito, a posle su im drugi krivi i žale se na korupciju. Od 22 komentara na B92, samo jedan lekar iz hitne je pokušao da objasni i opravda ponašanje kolege, a naš zemljak iz Kanade je objasnio kako finkciniše služba u Kanadi, a uz to naglasio da se svaka zloupotreba kažnjava. U Blicu su bila dva teksta, 21.11. i 22.11. Lekar ne sme da bude neljubazan ovde je bilo 10 i 12 komentara. Prvi dan je 5 čitaoca branilo nesretnog dispečera, a drugi dan samo dvoje. Nekoliko foruma se takođe bavilo ovom temom, ali su tamo ljudi uglavnom pokazali veći stepen razumevanja, komentari su bili u ovom smislu “Nacin na koji se lekar poneo u razgovoru je neprihvatljiv.
Meni se cini da glavni krivac za smrt lekar iz Gradske bolnice. On je otpustio zenu i stvorio sumnju u opravdanost nove intervencije hitne pomoci. Da je lekar ljubazno rekao da HP nece odvesti zenu u bolnicu da li bi se tvrdilo da je HP kriva za smrt? “
Dan pre toga sam imala neprijatan razgovor sa gospođom, koja je smatrala svojom građanskom dužnošću da nas pozove, iz udobne topline svoga doma, da izađemo na teren, zbog čoveka kojeg je zapazila pre 30 minuta iz autobusa. Čovek je krvario na ulici, a pao je ispred jedne ambulante Doma Zdravlja. Srećom po tog pacijenta, drugi ljudi su bili pored njega , ukazali mu pomoć, pozvali našu ekipu, a u momentu kad je ona zvala, ekipa koja ga je odvezla u bolnicu je već bila na putu prema sledećem pacijentu. Pitala me je “Zašto se Vi ljutite?”, jer je moj glas odao nezadovoljstvo, a ona i danas misli, ubeđena je da je dobro postupila, a da sam ja neljubazna i gruba (nisam bila nekulturna).

14 comments:

Anonymous said...

Сасвим пристојно виђење на нашу свакодневицу. Ево још једног размишљања на тему.

Лекар у хитној помоћи који се те кобне ноћи јавио на телефон је вероватно био погођен псовком коју му је упутио пацијент, наравно да јесте. У део обуке за рад на телефонској служби хитне помоћи би требало да буде и однос са пацијентима: људи који зову су под стресом, уплашени, унезверени, нервозни и лекар треба да зна, очекује и не схвата лично псовке које путем телефонске жице и дођу до њега, он у тој ситуацији треба да буде професионалац и да и преко псовки уради посао.

Мада се са свим реченим слажем у овом случају стварно не могу да браним лекара. Он ниједном речју није питао ништа о пацијенту, дефанзивно је одмах одбио да пружи било коју помоћ или упути кола и након тиме испровоциране реакције пацијента сасуо дрвље и камење у слушалицу. Не постоји лекарски кодекс или професионални правилник који би лекара одбранио у овом случају. Лекар може да се брани за речи након псовке, да је био испровоциран али зашто под милим Богом одби да пружи помоћ човеку и жени на самрти који успут од пореза плаћају ту услугу? На западу се хитна помоћ наплаћује ако оде на лице места и установи се да је позвана из хира, али се у сваком случају увере у стање пацијента уживо.

Pozovi 94 said...

Никако не браним речник овог колеге (мада га разумем, ко зна колико псовки и увреда му је тог дана већ упућено), али Ви сте као и велик број људи који се нису довољно упознали са нашим радом, заборавили на чињеницу, да је Хитна већ била код те жене, да су је одвезли у болницу, да је враћена, да око 7 месеци болује, али није утврђено од чега. За време тих 7 месеци, претпостављам да ју је Хитна већ возила ( то су требали новинари да испитају ),полазим од наших пацијената, који скоро свакодневно зову нашу службу, неки од њих су хронично болесни, а за неке нема дијагнозе, јер нису испоштовали упутства, која су им дата, нити узимају преписану терапију. Ако је Вуксановићева ( преминула пацијенткиња ) у тој групи позиваоца ХМП, тад разумем колегу у потпуности. Претпостављам да јесте, баш због реакције "Ми смо је возили једном. Не смеш звати 500 пута, немојте се зезати са Хитном помоћи, бре!" Ни овај речник није примерен, али ако сте прочитали моја четири текста:"Лажни позиви и узнемиравања ХМП", можда можете да схватите тог диспечера. Код нас би се могло наплаћивати за неоправдане позиве, али како наплатити неком ко нас злоупотребља, а кад дођемо, они немају пара или неће да плате (ми немамо базу података за осигуранике као што је то на Западу) па да се наплата уради накнадно, преко фонда и да им више не падне на памет да зову без оправданог разлога.

POLJUPCIC said...

Dokle, bre, dokle cemo stradati svi zbog pojedinaca? Dokle cemo biti obelezeni? Dokle cemo biti omalovazavani, omrazeni, pljuvani, psovani, prebijani? Makar i najpostenije radio svoj posao ne mozes pobeci od toga. Kolegu koji se u tekstu pominje ne poznajem i ne znam pod kojim je radnim pritiskom bio tog dana (mozemo misliti kako je u dispecerskom centru u BG), ali ovakav ton je zaista neprimeren pre svega jednom doktoru, akademcu, ali i dispeceru (ipak se nama javljaju za pomoc i bolesni ljudi i ljudi u nevolji i jos, naravno, kojekakvi... to samo mi znamo). Interesantno je da se uopste ne pominje krivica lekara koji je zenu u takvom stanju (KAKVOM???) otpustio iz bolnice. Koliki je stepen njegove krivice? U bolnicu se transportuju pacijenti kod kojih se cak i POSUMNJA da imaju zdravstvenih problema koji se ne mogu resiti na terenu. U tekstu se navodi da lekari u bolnici nisu uspeli da utvrde koje zdravstvene tegobe ima nesrecna zena. I-otpustili je. A opservacija?
Vazno je da je hitna kriva po ko zna koji put. I kad je opravdano a i kad nije. Vazna je senzacija.
Da me ne shvatite pogresno - ne opravdavam pomenutog kolegu, i ne branim ga, postupak je zaista neprofesionalan, ali ne opravdavam novinare koji iznose celo ime i prezime. Doktor je kaznu dobio (ako se na tome zavrsi), ali mislim da se mogu navesti i inicijali.
Uh... Ja sam i dalje zaljubljenik u hitnu i posle svega ovoga sto se izdesavalo i pre svega sto ce se desiti... A vi?
Mozda za naseg zivota hitna nece doziveti procvat i status koji zasluzuje, ali je na nama da se borimo za taj status da bi buduce kolege imale uslove u kojima ce moci da rade i biti postovani na svom radnom mestu. Mozda je to nasa misija u ovim (jos uvek) divljim vremenima...
Eto
Pozdrav!

Unknown said...

Ne razumem zašto bi dotičnog lekara trebalo "razumeti" i "opravdati"?

Ono što svima u ovoj Srbiji nedostaje je profesionalizam - način da svoj posao obavljaju časno i pošteno, na najbolji mogući način. Svakog treba poštovati po onome kako a ne šta radi.

Način na koji se dotični lekar poneo je za otpuštanje, kakvo crno kažnjavanje; sledeći put bi se njegov kolega zapitao da li će pacijentu/pozivaocu odgovoriti na ovaj način. I to ponoviti dovoljan broj puta da svi koji nisu za taj posao izaberu drugi, a ostanu oni koji zaista žele da pomognu nesrećnim ljudima.

Lekari hitne (ili bilo koji lekari ili bilo koji službenici državnih službi) ne smeju da budu neljubazni i bezobrazni (izrečene psovke neću ni da pominjem).

Svi treba da dobiju propisnu obuku kako pričati sa strankama, šta je dozvoljeno a šta ne, ni pod kojim uslovima. Ako te obuke nema, vršiti pritisak na uprave/ministarstvo da to organizuje.

Ako tog dana imaju lične probleme, ako se ne osećaju sposobnim za izuzetno stresan dispečerski posao, onda treba da traže poštedu a ne da se istresaju na pacijentima, ili ljudima koji zovu Hitnu pomoć.

Pozovi 94 said...

U pravu si lekari i svi zdravstveni radnici (za ostale državne službenike me ne interesuje) ne smeju da budu neljubazni i bezobrazni. Takođe ni pozivaoci, ljudi u panici, strahu, ne smeju da se ponašaju nekulturno, vređaju, psuju državne službenike. U okviru obuke za dispečere u inostransvu se navodi, da posle prve reči uvrede, psovke, dispečer prekida vezu, a pozivaoc, nikad ne sme prvi da prekine razgovor, tj. spusti slušalicu, ukoliko poziva za drugu osobu ( jedini put kad se to prihvata, je kad neko zove pomoć za sebe lično. Prekid veze je tada alarm i opasnost da je osoba izgubila svest. Mada, moram vam naglasiti-iz iskustva-da to ne mora biti tačno.Pozivalac je i dalje pri svesti, nije mu ništa lošije, a zašto je prekinuo razgovor, ostaje pod znakom pitanja.)

Unknown said...

Slažem se da ni oni koji pozivaju hitnu pomoć ne bi trebalo da se ponašaju nekulturno, da psuju i slično.

No, nekako mi je za njih mnogo logičnije i razumljivije ako se tako ponašaju - prosto su izloženi stresu sa kojim ne znaju kako da se nose (inače ne bi zvali Hitnu) a različiti ljudi različito ventiliraju stres. Ne kažem da opravdavam, samo da razumem.

Sa druge strane, lekare koji se onako ponašaju nikako ne razumem.

Anonymous said...

Prvi put se javljam, mada sam nekoliko Vasih tekstova procitala ranije. Moram da kazem da se sa vecinom stvari ovde ne slazem. Radim u nekoj vrsti hitne sluzbe, mada ne medicinske. Zivim u inostranstvu. Veoma cesto dozivljavam uvrede i psovke i pretnje preko telefona ili licno, radim izuzetno stresan posao. To mi, medjutim, ne daje za pravo da reagujem kao da je to licna stvar, naprotiv, ja ne smem tako da reagujem jer covek koji mene zove je u velikom problemu i treba mu pomoc. Ja kao profesionalac moram da predjem preko svih izgovorenih gluposti i procedim informacije koje su neophodne da bi se tom coveku pomoglo. Kada sam prihvatala ovaj posao, znala sam, to je u opisu radnog mesta, da cu raditi sa nezgodnim ljudima, sa cudnim slucajevima, sa problemima kakve ni u masti ne bih mogla zamisliti. To se ili prihvati ili ne. Besmislica je reci " pacijenti nemaju prava da budu bezobrazni". O cemu govorimo? Uopste ne treba biti predmet razgovora da li pacijent ima ili nema prava na nesto. Stvar je u tome da hitna sluzba mora da se uveri da je pacijent u dobrom stanju, ne moze to da pretpostavlja na osnovu toga sto je taj suvise bezobrazan da bi stvarno bio bolestan ili sto je zvao vec tri puta. Pacijent nema profesionalnu odgovornost, a lekar ima i tu je tacka. Lekar koji dozvoli da ga stres ucini besnim i iziritiranim i subjektivnim - ne treba da radi taj posao. Lekar, dok je na poslu, mora imati otklon od subjektivnosti. Pacijent je kulturan ili nekulturan, ali to lekara uopste ne treba da zanima, njega samo treba da zanima da li je pacijent zdrav ili bolestan. Da bi se sprecila zloupotreba, treba da postoji sistem i metod, a to svakako nije individualna procena, diskrecija jednog lekara, pojedinca koji se slucajno javio na telefon pa vrsi trijazu po sopstvenom nahodjenju. To su sistemske stvari, i za njih pacijenti ne mogu i ne smeju biti krivi.

I, zbog cega ne bi bilo objavljeno ime lekara koji svojom neprofesionalnoscu sramoti profesiju i ubrzava ( ako vec sumnjamo da direktno izaziva) neciju smrt? Ne razumem. Ovde gde zivim svakako bi bilo objavljeno. To je vrsta drustvene sankcije i drustvene pouke. Da bi sutra neki lekar bio pazljiviji kako mu se ime ne bi vuklo po novinama. Ne vidim tu nista sporno.

Pozovi 94 said...

Čovek koji tebe zove ima velik problem i treba mu pomoć. Ovoj ženi je takođe trebala pomoć ( koja je upućena, nekoliko sati ranije, a trebalo je ponovo poslati kola ) nažalost kolege, koji je odreagovao na nekulturan način, on nije imao osećaj. Baš tako; ne znanje, ne iskustvo, ne pravilnik, ne zakon: već osećaj, da je tada opravdano slati ekipu, ponovo na istu adresu. Nema pravog pravila za trijažu, zbog toga što je preko 80% izlaza nepotrebno, velik broj zloupotreba Hitne službe, bez ikakve mogućnosti da se te osobe sankcionišu i da im se sa zdravstvenog osiguranja naplati trošak, koji oni prave, a sa druge strane, zadržavaju kola, koja su u tom trenutku potrebnija nekom drugom. Znači, tog vašeg sistema i metoda - nema! Za to nisu krivi pacijenti, ali nisu ni lekari. Pročitajte nekoliko sledećih tekstova, koje ću napisati, pa ćete možda razumeti mali deo problema koje mi imamo. Lično, bih volela da lekar ne radi na mestu dispečera i da se uopšte ne postavlja pitanje, da li ćemo doći, već samo-kada. Najbolje bi bilo za 3 do 5 minuta. Svaki poziv, primiti, a svaki neopravdani - naplatiti.Računala sam, da bi mi ( samo Hitna u NS ) time dnevno zaradili najmanje 3000 Eura. Zamislite koliko novca je u celoj Srbiji.Toliko nas i državu koštaju naši građani, kod kojih dolazimo zbog temperature, bolova u stomaku, menstrualnih tegoba, migrene, itd..itd..Vi koji radite na zapadu, nećete a i ne možete da shvatite, kakve probleme mi imamo. Da li je taj lekar "kriv" za smrt ove pacijentkinje? Ako je on kriv i nije sporno to da mu se ime vuče po novinama, možda bi smo mogli da objavimo jedno pedesetak imena, pacijenta, koji skoro svakodnevno zovu i zloupotrebljavaju našu službu, samo u Novom Sadu, a ostali gradovi i službe svoje poznate bolesnike. Ta imena da objavljuju novinari, pa pošto nema drugog načina da se sankcionišu možda bi ih bar malo bilo sramota.

Unknown said...

Ovo je, na žalost, potpuno neprimereno poređenje i potpuno neprimeren komentar :-(

Kakve veze ima odnos lekar na telefonu / pacijent sa brojem nepotrebnih izlazaka na teren?

Jedno je stvar profesionalnog odnosa (koji u datom primeru ne postoji i konkretnom lekaru bi trebalo zabraniti da se ikada više bavi tim poslom) a drugo je stvar iskorišćenosti kapaciteta službe i načina za smanjenje nepotrebnih izlazaka.

Još jednom, potpuno odvojene stvari: za jedno treba da se brine Hipokritova zakletva i pre svega, ličnost lekara a za drugo propisi i društvo.

A da su lekari ovde zaštićeni kao beli medvedi, jesu - kada bi za svaku ozbiljnu grešku lekar platio na ovaj ili onaj način i bio, ako treba, i izbačen iz struke, to bi svima pomoglo: među lekarima bi ostali oni koji vrede, i pacijenti bi se mnogo bolje tretirali.

Pozdrav,
Dejan

Pozovi 94 said...

U jednoj stvari se slažemo. Konkretnom lekaru koji je napravio ozbiljnu stručnu grešku treba zabraniti da se dalje bavi tim poslom, ali se ne slažemo u tome o kom se lekaru ovde radi. Po meni je to lekar iz bolnice, koji je vratio bolesnu ženu kući. Naravno određene sankcije i za nekulturnog lekara iz Hitne. Propisi i društvo ne rešavaju problem iskoprišćenosti kapaciteta, već se to prebacuje na dežurne dispečere. Ako primim skoro svaki poziv, što sam uradila sinoć, desilo mi se da sam skoro sat vremena bila bez slobodne ekipe u gradu. Zamislite da je neko vaš imao nesreću ili srčani udar u tom trenutku, a kola su kod pacijenata, koji se ljute, psuju, vređaju i imaju temperaturu tri dana, pritisak od jutros (lekove neće da koriste) menstrualne tegobe, bolove u kičmi od pre četiri dana itd..itd Da li bih ja bila kriva tada? Da, jer sam ja dispečer. Ne, jer se od mene traži da primim svaki poziv- samo tako ću vredeti i neću doći u situaciju da pogrešim. Baš se spremam da objavim dva nova teksta o ovoj temi,pre dva dana,mi se desilo, da sam proplakala zbog uvreda koje sam dobila u toku mog "zaštićenog" rada, posle 15 god. a od toga bar 4 god. kao dipečer

POLJUPCIC said...

Opa, opa, opa...
Razvila se diskusija...
Bas lepo, a i tema je skakljiva
Pre nego sto postavim pitanje, naglasavam da radim u sluzbi urgentne medicine i da sam trenutno na specijalizaciji iz pomenute oblasti.
Pitanje za blogera DEJAN VESIC: Da li te je neko ikada maltretirao telefonom? Uporno, uporno do bola, izludjujuce, po citavu noc, cisto radi zabave... Nocni cuvari, vojnici, besposleni i pijani klinci, pederi, kurve... A ti bespomnoćno othukuješ i jedeš se u sebi. Moras da se javis na svako zvonjenje, iako znas da je opet taj koji ti po sedamdeset deveti put masira mozak i nateze zivce, a telefon ti je zauzet, drugi ljudi, kojima je hitna pomoć ZAISTA potrebna, ne mogu da dobiju hitnu,(a kad konacno dobiju, onda te prvo raspale socnom psovkom sto te nisu mogli dobiti), zatim razni bolidi koji misle da su neko i nesto u tvom gradu i da trebaju samo da pozele pa da im se hitna stvori i da piski u gace od srece sto ih je on pozvao... Imam i jedan primer: dva sata su me dve klinke neprekidno maltretirale telefonom, da bi nakon hiljadu bezuspesnih pokusaja da ih odvratim od toga, nenako prestale i prve sledece slobodne sekunde covek je zvao jer smo mu ZAISTA bili potrebni. OSTATI RAVNODUSAN, kazete, jel? Hm, lepo, ocito nisam sposoban da budem dispecer. Pitao sam jednog tipa, koji radi u Norveskoj (inace, Norveska ima jedan od najbolje organizovanih sistema urgentne medicine u Evropi, u svetu najbolje organizovan sistem urgentne medicine ima - IZRAEL. Nije ni cudo, jel...) i koji radi tamo kao dispecer, da li i koliko imaju laznih i uznemirujucih poziva, kad pozivalac ne saradjuje (ovo je zbirni izraz za sva psovanja, pretnje, dosadjivanja i sl. od strane pozivaoca). Znate li sta mi je odgovorio? Sedite da ne padnete. Rekao je: Pa, imali smo jedan (JEDAN???!!! ) slucaj pre desetak godina, bilo je to u svim novinama, a i platio je veliku kaznu zbog toga... MA bio je psihijatrijski slucaj...
Nase sluzbe (iz cele Srbije) bi mogle da komotno da izdaju dnevne novine, ako bi se svaki debilizam sa kojim se susrecemo na telefonu radeci kao dispeceri stavljao u novine. A za vikend i kad su neki veci praznici slobodno bi mogao i dvobroj da izadje.
Za bloggera SASHA - tacno je da treba da postoji odredjeni kodeks ponasanja na radnom mestu, o kome pises i to je zaista maksimum profesionalizma kada na psovku, pretnju i sl. ostanes miran, sledeci svoju misao i ideju da pomognes coveku koji poziva hitnu. No, sta da radis, aako i pored maksimuma tvojih napora naidjes na zid, jeddnostavno ne zele da saradjuju, odbijaju svaku sugestiju koju mu u najboljoj nameri ponudis i ne poznaju nijedno drugo resenje problema osim da dodje hitna. Zdravstvena nekultura nije naivna stvar, ona zna i da odnese zivot. No, nije to jedini problem. Velika vecina sluzbi hitne pomoci u Srbiji ima problema sa manjkom kadra, opreme i vozila. Znaci, dispecer mora odrediti prioritete i reagovati prema njima, a ne prema intenzitetu necije dreke ili prema socnosti psovke.
I na kraju - da li bi namerna zloupotreba sluzbe hitne pomoci (verujte da je ima mnogo vise nego sto mislite) trebala biti okarakterisana kao pokusaj ubistva? Pre nego odgovorite zamislite sebe kako cekate hitnu zbog sebe ili nekog svog, a ta hitna koju cekate je otisla daleko, daleko, jer je neko pozeleo da se igra i smeje se iz prikrajka...
Nadam se da nisam bio previse surov.
Pozdrav

Unknown said...

Ne znam kakve veze ima to da li me je iko maltretirao sa celom diskusijom, ali jeste, i nije prijatan osećaj.

No, privatno maltretiranje i službeno nije isto. Sada postoji CallerID, pa i način da se utvrdi lokacija mobilnog pozivaoca; znači, raditi po svim službenim kanalima da se ovakve stvari sprečavaju i počinioci kazne. Naravno, ovo treba gurati ozbiljno, po proceduri, a ne kao sporadične žalbe.

Ne vidim kakve veze rizici posla (a gornje je rizik posla) imaju sa potpunim odsustvom profesionalizma?

Rizike posla treba rešavati formalno: trening zaposlenih, beneficirani radni staž ili manji broj sati na dispečerskom mestu.

A lekara iz priče treba, kao što rekoh, otpustiti i zabraniti mu bilo kakvo bavljenje lekarskim poslom.

POLJUPCIC said...

Caller ID?
Da, da... Imamo ga... I koristi nam...
Posebno za mobilne telefone sa brojevima koji se kupuju na svakom kiosku...
Zaliti se?
Ma daj... A kome?
Operaterima mobilne telefonije se prvo ne isplati da iskljucuju korisnike, a i ako ga iskljuce, kupis novi broj pa krenes da se svetis hitnoj i tako to...
Zalili smo se, nije da nismo... Ali u paukovoj mrezi birokratije smo trebali prvo da predstavimo broj koji nas uznemirava, koliko je puta zvao, vreme kad je zvao i tako dalje... Pa onda da se nasa ustanova zvanicno obrati... Mislim da je Telekom bio u pitanju... Pa su nam dali telefon da ih pozovemo da prijavimo broj koji nas uznemirava... Nikakva vajda. Ali bas NIKAKVA. I dalje imamo iste probleme.
Jedino sto je palilo je to sto sam ja, kad smo imali takvih problema, sa svog mobilnog slao poruku otprilike sledece sadrzine: ZBOG UZNEMIRAVANJA SLUZBE HITNE MEDICINSKE POMOCI BICETE PRIJAVLJENI VASEM OPERATERU MOBILNE TELEFONIJE. TUZBU PRED OPSTINSKIM SUDOM POKRECE PRAVNA SLUZBA ZDRAVSTVENOG CENTRA
Neverovatno, ali upalilo je u 100% slucajeva.
I ne samo Caller ID. Imamo i registrofon - to je jedan mnogo zgodan aparat, mada moze i da odnese glavu (tj. posao u konkretnom slucaju), ali moze i da spase. Vezuje se za kompjuter i belezi broj zvonjenja, broj pozivaoca, vreme poziva, audio zapis razgovora, trajanje razgovora. Mnogo lepo. To nam je, u mojoj sluzbi, jednom posluzilo da operemo ljagu sa sluzbe, kada su nas optuzili da nismo mogli da stignemo za 30 minuta do mesta nesrece, a analizom registrofona utvrdjeno je da, ne samo sto smo stigli, vec je u desetom minutu od poziva pacijentkinja bila ispred bolnice. To je bilo kad su neki lokalni mocnici napravili saobracajku, pa so okrivili nas da nismo na vreme intervenisali... I tako... Malo su se zeznuli...
E, sad, da se vratim na pitanje - kakve veze ima maltretiranje telefonom sa celokupnom diskusijom. Pa evo - pomenuti kolega je bio dispecer. A dispeceri su upravo ti koji i trpe maltretiranja i njihovo radno mesto je zamisljeno da kao roboti (da li je neko od vas robot?)sede, primaju pozive i trijaziraju ih - tj. odredjuju prioritete za eventualnu intervenciju. Takodje, i da odbijaju pozive koje ne smatraju hitnim. Znate li uopste kolika je dispecerska greska u tim, razvijenim zemljama, zemljama koje imaju pare, opremu, edukaciju i trening koji se tu negde spominje? Dispecerska greska kod dispecera koji su posebno edukovani da prepoznaju slog je 25%, a kod dispecera koji se bave celokupnom patologijom cak do 50%. Zaprepastio sam se kada sam ovo procitao pre dve godine. Znaci - ne gresimo samo mi. Grese i edukovani.
Cela prica sa maltretiranjem preko telefona je bila da pokusam da ilustrujem i bar malo docaram drazi dispecerskog posla. Opet da kazem - kolegu iz BG ne branim, postupak je zaista neprofesionalan. Ovo oko cega diskutujemo je samo jedna kap u moru problema u srpskom zdravstvu. A sto se malo ne bi, recimo, procackalo oko eventualne odgovornosti lekara koji su nesrecnu zenu otpustili. Medalja uvek ima dve strane. Ja stajem u odbranu svih dispecera, kojima ovaj mac (da napraqve slicnu gresku) visi nad glavom svaki dan. Znate li sta je tu najveci problem? Najveci problem je to sto je nas narod zdravstveno neprosvecen. Svaki dispecer ima problem nesaradnje sa pozivaocem. I sta raditi kad pokusavate kao dispecer namolite pozivaoca da vam da jos neki podatak, i svi napori se sruse o zid koji glasi: SLUSAJ, BRE, NISAM JA DOKTOR, NE ZNAM NISTA, OCES LI TI DA DOLAZIS ILI DA MI DOLAZIMO TAMO?
Voleo bih da mi se javi bar jedan dispecer iz Srbije koji nikada nije imao ovakvu situaciju. Imao bih sta da ga pitam.
Drugo - rizike posla moramo resavati SUSTINSKI a ne formalno. Dakle, (hm, da li je ovo prica za Srbiju?) pre svega anketiranjem i psiholoskom procenom odabrati ljude za dispecere. A zatim edukacija i strogi trening. Toga u Srbiji nema. Nije nuzno da dispecer bude lekar. Nije svaki onaj koji zavrsi medicinu i zaposli se u hitnoj predodredjen da bude dispecer. Nisu ni svi oni koji diplomiraju medicinu bas rodjeni za lekare, ali ajde... Kad bi tako krenuli, gde bi kraj bio... No, da se vratim. Sta dobijamo formalnim resenjima? Pokrice pred sudom. A stvari su i dalje iste. Ne bih da komentarisem sta se dobija sustinskim resenjima.
Sto se tice predlozenih formalnih resenja, oni vec delimicno postoje. Radnici hitne pomoci imaju beneficiran radni staz, imaju razne treninge i edukacije (veoma retko iz dispecerstva, sto je problem) a sto se tice preraspodele radnih sati... Hm, pa pitajte nekog nacelnika bilo koje sluzbe hitne pomoci u Srbiji to pitanje pa cete videti kakav cete odgovor dobiti o preraspodeli radnih sati. Pogotovo u vreme godisnjih odmora. Nisu stvari "na terenu" bas onakve kakvim ih vi zamisljate.
Imam jedan predlog - idite do hitne u gradu u kome zivite. Pitajte ih koji su im najveci problemi? Iznenadicete se. Videcete da nije bas sve kao u americkim filmovima. I na kraju, ponovio bih pitanje koje sam vec postavio: da li bi namerna zloupotreba sluzbe hitne pomoci (verujte da je ima mnogo vise nego sto mislite) trebala biti okarakterisana kao pokusaj ubistva? Pre nego odgovorite zamislite sebe kako cekate hitnu zbog sebe ili nekog svog, a ta hitna koju cekate je otisla daleko, daleko, jer je neko pozeleo da se igra i smeje se iz prikrajka...
Nadam se da nisam bio previse surov. A sto se tice kolege iz BG, od koga smo se malcice udaljili: neka se na gresnika kamenom baci samo onaj koji nije gresan.

Pozdrav

Unknown said...

Ovaj, ali rešenje problema (i privremeno i trajno) je izneto gore:

Privremeno:

- Slanje upozoravajućeg SMS-a na budale koje maltretiraju Hitnu
- RegistroFon za sve ozbiljnije

Trajno:

- pojednostaviti maksimalno proces prijave: preko upravnika, načelnika pa sve do ministra zdravlja. Upornom, konkretnom akcijom (biznis/akcionim planom koji tačno pokazuje korake i odgovornosti svih učesnika u procesu). Na žalost, kvaka je da ovo mora da se radi ozbiljno, da dugo traje i da neko za to treba da žrtvuje gomilu svog slobodnog vremena da to uradi kako treba.

- pojačati veze između operatera mobilne telefonije i Hitne / Zdravstvenih centara

> pomenuti kolega je bio dispecer

Pomenuti kolega je potpuni neprofesionalac, čovek koga jedino diploma kvalifikuje kao lekara a sve ostalo ga diskvalifikuje. Otpustiti ga kao primer, a i njemu slične, odmah.

> branim, postupak je zaista neprofesionalan. Ovo oko cega diskutujemo je samo jedna kap u moru problema u srpskom zdravstvu.
> A sto se malo ne bi, recimo, procackalo oko eventualne odgovornosti lekara koji su nesrecnu zenu otpustili.

Proćaskalo? Treba ih otpustiti, naravno posle jasno utvrđene krivice ko je to uradio.

> Drugo - rizike posla moramo resavati SUSTINSKI a ne formalno.

Ja nisam ni jednom pominjao formalno, naprotiv.

> Nisu stvari "na terenu" bas onakve kakvim ih vi zamisljate.

Ja ih ne zamišljam; radim izuzetno stresan posao po 10 - 12h dnevno zaposlen u privatnoj firmi; možda ne znam šta rade dispečeri, ali itekako znam šta je težak rad.

> Videcete da nije bas sve kao u americkim filmovima.

Ko je pominjao američke filmove?

> da li bi namerna zloupotreba sluzbe hitne pomoci (verujte da je ima mnogo vise nego sto mislite) trebala biti okarakterisana kao pokusaj ubistva?

Ne, nego kao krivično dela protiv zdravlja ljudi.

> neka se na gresnika kamenom baci samo onaj koji nije gresan.

Neprimerena parabola; potpuno neprofesionalan -> otpustiti.