26.12.07

Veče posle

Posle neugodnog dočeka Urgentne ekipe u stanu, od strane supruga i ćerke, koji su zvali zbog temperature, kod supruge/majke, medicinski tehničar me je nazvao i u afektu, rekao „Ili takav izlaz primi odmah, ili ga nemoj primiti uopšte. A, ne da nas ljudi napadaju i vređaju u stanu!!“ ???MOLIM??? Posle toga mi se izvinuo, i objasnio da nije baš tako mislio, ali sam ja odlučila da ću sutra veče primiti baš svaki poziv; svaku temperaturu, bol u leđima, bolnu menstruaciju, stomačne tegobe, neurotične tegobe zbog svađe, pritisak koji je povišen jer lekove neće da pije, razna bolna stanja a tablete nisu kupili itd itd ....bez pokušaja davanja saveta i upućivanja bilo gde. Jer i to nije prvi put da se ekipe sa terena bune što su dati saveti pre nego je izlaz primljen. Ljudi, ponekad, budu nezadovoljni, kad oni dođu.To sam i uradila. Više od tri sata , su sve ekipe bile non stop na terenu. I gle čuda !! Ni to nije bilo dobro, i pored moje odluke, da baš sve primim; ali sam u toj gužvi morala imati bar osnovnu orjentaciju o urgentnosti stanja, tj ne slati redom po vremenu prijema, već po hitnosti (da mi ne čeka saobraćajna nesreća, a da pošaljem ekipu kod pacijenta, koji ima tri dana lumbago), javila se supruga jednog bolesnog čoveka, upisala sam adresu, ali želela sam samo osnovne podatke o čemu se radi i kakve tegobe suprug ima, osim što je dijabetičar. Nevoljno mi je rekla da ga boli grlo i da je prehlađen, a onda počela da viče“ Vi ste bezobrazni i neljubazni. Sram Vas bilo! Zašto vi mene ispitujete?Ako nećete da dođete, recite mi odmah! To nema smisla. Mi smo iz stare lekarske porodice. Valjda ja znam zašto zovem Hitnu. Ne zovem vas zato što Vas volim!!“ Držala sam slušalicu telefona u ruci i nisam verovala da se sve ovo dešava. Više je ličilo na skrivenu kameru. Izvinula sam se gospođi, što sam je pitala, kakve tegobe suprug ima, ali sam joj napomenula da je velik broj poziva primljen i da će morati sačekati slobodnu ekipu. Tada je ona u istom stilu nastavila „Šta? Ja sam vas zvala. Ima da stignete za 10 minuta.“ Ponovo sam se izvinula i napomenula joj da je to nemoguće, jer pre njih je primljeno 10-tak pacijenata sa sličnim tegobama. Mada, ova taktika primanja svakog poziva, me je spasla neugodnosti, kako sa ovom gospođom, tako i sa još jednom zabrinutom suprugom. Poziv ove supruge je „krenuo žestoko na prvu loptu“, brzo, ljuto i agresivnim tonom je započela priču „Moj suprug je nedelju dana prehlađen. Danas sam vas zvala 5 puta. Sve sam uradila, kako mi je „onaj“ rekao. Mom suprugu nije dobro.“ Mislim da je sve ovo izgovorila u jednom dahu. Moje reči su je umirile „Gde stanijete? Kako se zove Vaš suprug?“ Jedino je meni ostala gorka pilula u grlu, jer „onaj“ je moj kolega Doktor, koji je radio pre podne, a ja sam ne Lekar već „ona“. Ekipa koja je upućena na tu intervenciju je prokomentarisala „Veome interesantno“, kad su čuli o kakvim tegobama se radi. Izlaz su obavili za 10 tak minuta.
Ali nema veze. Sve će to, o, mila moja,
Prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš
. A moglo je bolje. Uzalud, uzalud, sve je protiv nas.

7 comments:

Anonymous said...

zaista zanimljiv blog... zasluzuje da se procita ceo, kao kakav roman... a vama, koji sve to morate da prozivljavate, sta reci? najteze je raditi sa ljudima ;)

Pozovi 94 said...

Hvala na razumevanju.Jeste sa ljudima je teško raditi, a jos teže je objašnjavati, nešto što neće ili ne mogu da shvate. Sa druge strane ljudima treba pomoć, a što reče jedan kolega:"Naravno da su ljuti oni koji nas zovu. Osim što su zabrinuti, prinuđeni su da mole za pomoć.A, mi počnemo da ih ispitujemo."Ni moj kolega, ni ja ne volimo da molimo za pomoć nekog koga ne poznajemo. Ja, lično čekam u čekaonici kod lekara, ili odem u privatnu ordinaciju, baš zato što ne volim da molim za uslugu, osim kad sam prinuđena. Tako da mi pacijente razumemo,ali oni neće da shvate, da moramo da ih pitamo, bar po neko pitanje i razgovaramo sa njima, ne zato što volimo i hoćemo da ih maltretiramo, već zato što moramo da uzmemo anamnezu i napravimo trijažu.

Anonymous said...

Vi stvarno maltretirate Vaše kolege na terenu. Dali se zna šta su urgentna stanja ili Vi imate prava da planirano držite ekipe non stop na terenu samo zato što su vam oni nešto prigovorili.

Anonymous said...

moram da priznam da mi je ovaj blog dao ideju za jedan tekst... ako i kada ga napisem, javicu se, cisto da cujem vas komentar :)
jos jednom sve pohvale za trud i tekstove... :)

POLJUPCIC said...

Uh...
Danas sam se slucajno zatekao u hitnoj (bio sam sa sinom kod deda mraza, pa smo svratili...). Mlada koleginica je to jedva docekala, jer je dobila poziv za mladica koji je u besvesnom stanju. Problem je bio sto su pozivaoci (verovatno drugovi) bili pijani, pa su poceli da prete i psuju i tako sve u tom fazonu... Koleginica me je zamolila da pomognem. Posto je ekipa vec bila na terenu, preusmerio sam ih na pomenuti poziv, shvativsi ga kao prvi red hitnosti. Prisetio sam se cuvene knjige INDEX URGENTNOG ZBRINJAVANJA (ko radi u hitnoj znace o cemu pricam) i pozvao broj sa kog je poziv upucen, sa idejom da se blize upoznam sa stanjem mladica kome je tesko i da pokusam da iskoristim nekoga tamo da mladicu zajednicki pomognemo dok ekipa ne stigne. Posle prvih par recenica, gde sam pokusao da pridobijem sagovornika da mi pomogne, usledila je salva psovki, pretnji i urlanja (sve ovo je deminutiv u odnosu na ono sta sam cuo...)
- Da li ste vi zvali da se svadjamo ili sta trazili pomoc?- upitah
Nakon tog smirili su loptu, ali i dalje nespremni za saradnju
I - sta sad? Momak je bio bez svesti, otvorena povreda glave, pijan (mozda i drogiran, ekipa nije uspela da dobije takav podatak). Potrudis se maksimalno, nategnes SVOJE zivce... Sve uzalud... Ne treba bisere prosipati pred svinje... Ipak, NEKO TO OD GORE VIDI SVE...
Cestitam pre svega nasim ZIVCIMA, USIMA I OCIMA. Dobro nas i sluze sta sve dozivljavamo...
SRECAN SVIMA BOZIC I NOVA GODINA!
ZDRAVI BILI!

Pozovi 94 said...

Nisam želela da maltretiram kolege. Na žalost pravog protokola o tome šta je urgentno stanje nema. (na zapadu postoji) ali kod njih funkcioniše porodični lekar, koji dolazi u kuću i on određuje da li je stanje urgentno. Kod nas se kućna poseta zakazuje nekoliko dana unapred, a taj dan ili sat su lekari OM preopterećeni pacijentima u ordinaciji, a pacijenti i rodbina nerazumni, čak i kad je skoro sigurno da se ne radi o urgentnom stanju ( kao u slučaju opisane temperature ).Hitnjaci, znaju za Index, a ima slika i na mom blogu. To je vodič o urgentnosti, po norveškom indeksu, koji razlikuje, zelenu, plavu i crvenu zonu. Dispečer u Srbiji, nikad nema problema sa crvenom zonom. To su urgentna stanja( osim ako onaj ko poziva ne laže), plavi su hitni, ali se može sačekati, pokušati sa savetom, pa ako je bolje, otići će kod lekara, a ako se pogorša, prelazi u crvenu zonu. To je već problem sa nekim od pacijenata, a češće rodbine. treća grupa su zelena zona, kod kojih se na zapadu ne izlazi, ili im se mnogo naplati, tako da sledeći put ni ne pomišljaju da zovu hitnu. Takvih je kod nas bar 40 do 50 %. Oko 30% je plavih do 45%, a samo oko 5% je urgentnih izlaza.

Pozovi 94 said...

Odgovor za Slavka Ilića.
Drago mi je da vam se dopadaju tekstovi. Volela bih da napišete tekst, o kom razmišljate. Baš me interesuje o čemu se radi, a i čime se Slavko bavi. Na Guglu se pod imenom Slavko Ilić, pojavljuju, dečak od 17god. maturant iz NS; profesionalni vojnik iz Bosne; Stručnjak iz oblasti softvera; stonoteniser; blogger iz Niša...