29.1.07

Neodložna

U tekstu Nova Godina po julijanskom kalendaru sam vam pomenula da nam je privremeni direktor Zavoda za HMP, ponovo uveo još jednu „ekipu“ tj. devetog lekara u smenu. Interesantan je naziv,koji mi koristimo za rad tog lekara. Zovemo ga „Neodložna“. Kad sam se zaposlila,pre 14 godina,nije mi baš sasvim bilo jasno zašto je uveden taj naziv,pošto bi mnogo adekvatniji bio „odložna“.Taj lekar ide samostalno ( bez tehničara i vozača), putničkim autom „Zastava 128 „ na teren,u gradu. To znači da u gradu,osim 4 urgentne ekipe,tehničara koji daje terapiju, postoji i lekar, koji vozi,pregleda i daje terapiju pacijentima,za koje dispečer proceni da nisu urgentni izlazi. Nažalost,pošto se raspored za januar pravi u hodu“od jednog do drugog dana“,taj lekar sad radi samo noću. Zašto je značajno imati i tu „ekipu“, Neodložnu? Novi Sad za razliku od većine većih gradova,nema organizovanu službu „kućnog lečenja“.Predviđeno je da lekari opšte prakse,obilaze hronične bolesnike i pacijente koji ne mogu da dođu na pregled u ambulantu,u toku svog radnog vremena ili posle završetka rada u ambulanti.Ali su oni uglavnom,sem lekara koji rade u selima,tu svoju obavezu zanemarivali. Redovno je bio odgovor „Ja ne mogu da napustim ordinaciju.Nemam prevoz.Pozovite Hitnu.“ Time su prebacivali svoj posao na nas. O tome sam već pisala. Noću opšta praksa ne radi,pa se lekari u to vreme ni ne mogu pozvati. Najveći broj poziva službi HMP je upućen,baš u samom gradu. Dispečeri koji rade na prijemu poziva,nikad nemaju problema sa primanjem,razgovorom i upućivanjem ekipa na urgentne izlaze. Kad se poziva Hitna pomoć,a radi se o ozbiljno narušenom i akutnom stanju,vrlo se brzo sazna,da je situacija u kojoj je bolesnik urgentna. Ekipa se šalje što je pre moguće. Boja glasa,način razgovora i strah,koji se oseti pri takvoj vrsti poziva,uz anamnestičke podatke,kao i veliku spremnost na saradnju sa dispečerom,omogućava nam da adekvatno reagujemo i spasemo život takvom pacijentu. Međutim sa druge strane,pozivi koji se upućuju našoj službi,a ne spadaju u stanja prvog,niti drugog reda hitnosti,dispečeru prave velike probleme. Osobe koje pozivaju su uglavnom nedokazne,neprijatne,svađalački raspoložene,bez potrebe da sarađuju sa lekarom dispečerom. Jedini njihov cilj je da im ekipa odnosno lekar iz hitne dođe na noge,u kućnu posetu i da pregleda pacijenta. Ne postoji način,kako im objasniti da služba Urgentne medicine nije oformljena,niti postoji za takvu vrstu lečenja i davanja terapije. Anamnestički podaci su šturi,sa već poznatim odgovorima „Svašta!!Pa zašto vi mene ispitujete. Ja vas zovem zato što pacijentu nije dobro.Odkud znam šta pije od lekova.O bože!!!Sram vas bilo,nećete da dođete. Pa zašto ste vi plaćeni???Valjda ja imam pravo da mi dođe Hitna pomoć. Ja plaćam socijalno.Nisam ja lekar pa da znam,o čemu se radi i na šta se žali.Nemam toplomer. Nemam aparat za merenje pritiska.Pa valjda ste vi tu da bi ste lečili ljude.Gde vam je humanost? Kako se vi zovete?Ja ću da se žalim sutra kod direktora,ministra.Vi niste zaslužili da se zovete lekar.Vi dođite,pa ćete videti.“ I tako dalje i tako dalje. Ovo su neki od najpoznatijih i najčešćih odgovora,na bilo kakav pokušaj uzimanja anamneze i trijaže poziva. Tada nema mogućnost da se pacijentu pomogne davanjem saveta. E tu stupa na snagu,lekar Neodložne i rešava problem, smanjuje tenziju i neprijatnost koju dispečer doživljava od tih pacijenata i njihove rodbine.

Noćas sam radila na mestu dispečera,a lekar Neodložne je deset puta otišao u kućnu posetu.On se umorio,ali sam ja ujutru otišla kući raspoložena, rasterećena, bez stresa i neprijatnosti. Osim toga u toku noći uvek sam imala bar jednu od urgentnih ekipa slobodnu,pripravnu, u slučaju da primim neki od urgentnih poziva. Pre par meseci,dok nije bilo neodložne dešavalo se da primim saobraćajnu nesreću,ili pacijenta bez svesti,a nemam ni jednu slobodnu ekipu koju mogu odmah da uputim na dobijenu adresu,zato što su sve ekipe već zauzete i rešavaju velik broj tih neopravdanih poziva.
Svi mi zaposleni u hitnoj,posebno dispečeri,a i svi građani Novog Sada, možemo reći jedno veliko HVALA direktoru Zavoda za HMP, što nam je ponovo uveo Neodložnu.

1 comment:

Anonymous said...

Auto je bas ovakav,ali sa oznakama:plavo svetlo,sirena i nalepnica na vratima,radi se o sluzbenom vozilu.